Miljövänliga veckan, v. 40, utställning, quiz och info hela veckan samt klädbytardag och ekologisk fika på lördagen 4/10.

Utställning på Ljungby bibliotek under MILJÖVÄNLIGA VECKAN, v. 40

Nästa aktivitet som vi i Sunnerbokretsen anordnar är en utställning med ett quiz på  Ljungby bibliotek under Naturskyddsföreningens miljövänliga vecka, vecka 40. Utställningen kommer att sättas upp under måndagen och finnas kvar under hela veckan, på skärmarna kommer det finnas affischer samt en quiz som vi välkomnar alla att delta i, på ett informationsbord med broschyrer kommer vi lämna pennor och ifyllningsformulär så att man kan göra quizen när som helst under bibliotekets öppettider. Det fullständigt ifyllda formuläret lämnar man i lådan som även den kommer att stå på informationsbordet. De fullständigt ifyllda quiz-formulären kommer vi att skicka in till rikskontoret i Stockholm som i sin tur drar vinnare bland de som har flest rätt.

KLÄDBYTARDAG OCH KANELBULLENS DAG – LÖRDAG 4 OKTOBER.

Som avslutning på miljövänliga veckan kommer vi att under lördagen mellan kl. 10 och 13 att ha en klädbytardag i höstens och vinterns tecken – här kan du byta in HELA, RENA och FRÄSCHA KLÄDER som inte längre kläder dig, alltså som du helt enkelt inte längre vill ha av den ena eller andra anledningen men som NÅGON ANNAN SKA VILJA HA PÅ SIG. I sin tur lämnar andra in andra kläder som DU SKA KUNNA VILJA BYTA TILL DIG.  Det är bra om man har möjlighet att byta in sina kläder så tidigt som möjligt, för att vi ska hinna hänga upp kläderna så att så många plagg som möjligt ska hinna byta ägare. sedan kan man ju själv mingla bland kläderna så fort fler kläder lämnas in.

SÅ HÄR GÅR DET TILL: Du tar med dig hela, rena, snygga, fräscha höst/vinterkläder eller accessoarer som du inte längre vill ha, byter in dem och får biljetter för de kläder som är just hela, rena, snygga och fräscha som de i inlämningen bedömer att någon annan ska kunna tänkas vilja ha. 1 biljett per plagg, 1 biljett per par skor/vantar och annat som hör ihop i set. Matchande byxa och jacka kan bedömas vara värt 2 biljetter när det inte gäller babykläder. När man fått sina biljetter är det fritt fram att botanisera bland de andra inlämnade kläderna för att hitta något att förnya garderoben med. Hittar man inget som passar är det förstås jättetråkigt men vi hoppas ju att man bytt in sådant som man ville bli av med oavsett, så att ingen blir ledsen för att inte få något tillbaka. Biljetterna som blir kvar kan man behålla och komma igen till vårens nationella klädbytardag i Naturskyddsföreningen regi och hoppas på bättre lycka att hitta något då!

När du ändå besöker Ljungby bibliotek denna lördag är du välkommen till biblioteks-cafeét där vi i Naturskyddsföreningen Sunnerbo BJUDER på EKOLOGISK KANELBULLE från Café Spiket samt FAIRTRADE-märkt KAFFE/TE/SAFT,  eftersom det även råkar vara KANELBULLENS DAG!

Vill du förinlämna kläder? Marie från Ljungby på 070 9543456.

Brinner du för kläder och klädbyten och vill hjälpa till? Kontakta Marie på numret ovan.

HOPPAS ATT VI SES!