Tack för 2015 – välkommen 2016!

På årsmötet onsdagen 9/3 2016 avslutar vi verksamhetsåret för 2015 och det nya för 2016 tar vid! Välkomna till Museet på gamla torg kl 19.00. Utöver själva stämman kommer det bli ett intressant föredrag med bilder av fågelskådaren Krister Wahlström samt att vi bjuder på ekologisk semla. Varmt välkomna!

Har ni intresse av att engagera er i styrelsen eller vill nominera någon annan som anmält sitt intresse är vi tacksamma om ni kontaktar oss via sunnerbo@naturskyddsforeningen.se eller någon i styrelsen. Har ni förslag/önskemål på kommande aktiviteter får ni väldigt gärna framföra även dessa. Lokalföreningen finns ju till för oss alla!

Vi har satt samman ett preliminärt program som ser ut så här:

Onsdag 9/3 kl. 19.00. Årsmöte på Museet på gamla torg. Vi bjuder på bildvisning med Krister Wahlström, årsmötesförhandlingar och semla!

Lördag 19/3 kl. 20.30-21.30. Earth Hour 2016. Vi släcker för klimatet, gör du?

Lördag 16/4 kl. 10.30-13.00. Klädbytardagen på biblioteket i Ljungby. Kontaktperson Emil Göransson 070 9500653.

Länsförbundet Kronobergs årsstämma. Information om datum, tid och plats avvaktas. Kontaktperson Peter Rolfson 070 6619757.

Söndag 8/5 kl. 15.00. Utflykt till Exen. Var med och utforska naturen runt Bolmaryds badplats, söder om Bolmaryd. Skåda fåglar med Krister Wahlström och leta insekter med Peter Rolfson. Ta med egen fika. Grill med eld finns nere vid sjön. Samling vid Bolmaryd badplats. Samåkning från Sagomuseet i Ljungby kl. 14.30. Kontaktperson Bo Carlsson 070 5762407.

Söndag 22/5 kl. 15.00. Hagens dag. Följ med på en rundvandring i Staverhults ängar och hagar. Samling på Karl-Johans och Helenas gårdsplan vägvisningsskylt 1,5 km söder om Bölminge. Ta med egen fika. Samåkning från Sagomuseet i Ljungby kl. 14.30. Kontaktperson Karl-Johan Jansson 0372 53056.

Söndag 25/9 kl. 11.00. Utflykt till Store mosse nationalpark. Ta med egen fika. Samåkning från Sagomuseet i Ljungby kl. 10.00. Kontaktperson Lena Göransson 076 8203018.

Miljövänliga veckan v. 40. Utställning och eko-quiz på biblioteket i Ljungby. Tema Schyssta produkter i badrumsskåpet. Kontaktperson Marie Persson 070 9543456.

Fairtrade fokus v. 41-42. Fairtrade-fika torsdagen 20/10. Håll utkik efter lokala fikor på Fairtradechallenge.com. Nästa år flyttas fokusveckorna till våren istället.

Lördag 26/11, en köpfri dag. Avstå handel under en dag, för klimatet.

För fler naturupplevelser besök; http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg

ORDFÖRANDE har ordet inför 2016:

Tänk att gå in i ett nytt år med så mycket optimism, som 2016!

Det framgångsrika avtalet i Paris kan bli en vändpunkt för människan och planeten.

Johan Rockström, professor i miljövetenskap ser början på en ny epok där världens sociala och ekonomiska utveckling återkopplas till planetens klimat och miljö.

Vi i Sverige ska nu bli en av världens första fossilfria nationer. Där behöver vi alla hjälpas åt att dra vårt strå till stacken och fundera över hur vi kan bidra.

Ekosystemet på land och i våra hav verkar minska förmågan att ta hand om mer klimatpåfrestningar.

Vi har utsatt planeten för akut förlust av biologisk mångfald, ökad risk för skenande klimatförändringar, övergödning av våra hav och blekning av korallrev. Nu måste vi ta vårt ansvar för alla globala miljöavtal, till exempel det om biologisk mångfald.

Detta är stora frågor men där vi alla kan ta ställning i det dagliga livet genom våra val

och beslut. Vi tar till exempel tacksamt emot era e-mailadresser för framtida utskick.

Jag hoppas att vi kommer att ses på några av våra utflykter, årsmötet och andra aktiviteter.  Vi vill gärna att ni hör av er med synpunkter och önskemål om Naturskyddsföreningens verksamhet.

Håll gärna utkik på vår hemsida Sunnerbokretsen Naturskyddsföreningen.

Miljövänliga hälsningar,

Lena Göransson

Styrelsen 2015:

Ordförande: Lena Göransson 0372-33057, 076 8203018.

Vice ordförande: Karl-Johan Jansson 0372-53056.

Kassör: Peter Rolfson 0372-63040, 070 6619757.

Sekreterare: Marie Persson 070 9543456.

Ledamot: Bo Carlsson.

Ledamot: Mattias Nordmark.