Exkursion på Kyrkängen vid Årshultsmyren, mötesplats Kränkeboda, söndag 19/8 kl. 11,00

Sunnerbo-bygdens naturvänner,

kom med på naturutflykt till Kyrkängen i Slättevrå söndag förmiddag 19 augusti!

I höstas kom det fram att Aneby Torv AB söker tillstånd att exploatera ett naturområde om 82 hektar kring Kyrkängen vid Krokån intill Årshultsmyren. Kyrkängen är känd för sina höga naturvärden såsom örn, tjäder, orre och uggla. Länsstyrelsen reserverade sig med hänvisning till Natura 2000-reglerna. Aneby Torv överklagade då till Miljödomstolen och åberopade en miljöredovisning sammanställd av en naturkonsult. Eftersom den redovisningen inte innehöll uppgifter om arter av skyddsvärda intressen i området ansåg inte domstolen att en torvtäkt skulle strida mot bestämmelserna. Men naturkonsulten hade missat de kända Natura 2000-arterna på Kyrkängen. Så mot den bakgrunden tog länsstyrelsen upp frågan till förnyad prövning och begärde in en ny redovisning av Aneby Torv AB.

Kan vi lita på ett bolag som har missat så uppenbara naturvärden? Naturvärden som bokstavligen lyser en i ögonen redan från bilfönstret på vägen mellan Kränkeboda och Slättevrå.

Henrik Bandak, naturfotograf från Lidhult fick i uppdrag att dokumentera naturvärdena i området. Henrik stack direkt och har skickat till oss nedanstående bilder från en tjäderspelplats på Kyrkängen – en mård hade då tagit två tjädertuppar vilket indikerade på förekomsten av en tjäderstam.

I våras gav han sig åter ut, med en GPS-kamera, och dokumenterade då tjäderspillning samt en stor spelplats, igen på Kyrkängen. För att belägga sina observationer gjorde han sällskap med en erkänd naturspeciallist, som gärna ställer upp och intygar Henriks observationer. Tillsammans rapporterar de att här finns Årshultsmyrens enda kända spelplats för tjäder samt ett orrspel som sedan länge har iakttagits strax öster om Kyrkängen – väl inom bullerzonen för den planerade torvtäkten.

De ser även sparvuggla och spelande nattskärror utefter vägen över högmossen med sina ståtliga furor och enebuskar kring Krokåns trolska korvsjöar. Alldeles söder om Kyrkängen på den urskogsartade moränåsen finns gott om lämpliga bo-träd för såväl örn som uggla och just här kring Årshultmyren har kungsörnen observerats med bekräftade häckningar för inte så länge sedan.

Örn, tjäder, orre, nattskärra och sparvuggla är Natura 2000-arter, som Sverige alltså har åtagit sig ett officiellt EU-ansvar för, men som ändå har minskat i antal de senaste åren.

Vi ställer oss frågande till Aneby Torvs uppsåt, känner de inte till Kyrkängens naturvärden eller bryr de sig helt enkelt inte? En torvtäkt intill Årshultsmyren riskerar med sitt maskinpådrag att allvarligt förminska värdet av samhällets omfattande investering i naturreservatet. Därför bjuder vi in intresserade till en söndagsutflykt vid Kyrkängen så att vi alla med egna ögon kan bedöma situationen;

Mötesplats Kränkeboda 1100 söndag 19 augusti. Kläder efter väder och glöm inte fika-korgen.

Samåkning sker från Sagomuseet i Ljungby kl. 9,45.

Kontaktperson Marie Nordmark 070 954 34 56.

Hjärtligt välkommen!