Åter i bruk

Det är lätt att fokusera på sådant som är dåligt och alltså på sådant som behöver förändras. Det är svårare att se, uppmärksamma och fira sådant som är bra men som liksom inte riktigt sticker ut från vardagen.

Jag skulle vilja ge en stor ros till invånarna i Ljungby för vårt åter-i-bruk tänk. Det är många prylar, möbler och kläder som byter ägare i alla secondhandbutiker som finns här men också genom olika kanaler på internet. Det är kul att se att saker och ting inte bara slängs utan får en andra chans trots att en själv har tröttnat. Framförallt är det fantastiskt att så många väljer att förnya sig med saker som är bättre begagnade!

Naturskyddsföreningen arbetar för att ge kläderna ett längre liv. Sedan flera år tillbaka anordnas en årlig Klädbytardag för att visa fördelarna med att byta kläder.

En lördag under våren infaller årets nationella klädbytardag. Man lämnar helt enkelt in sådant man själv inte längre vill ha och fullbordar bytet med något som någon annan lämnat in. Det går även bra att lämna in skor och accessoarer. Allt ska vara helt och rent, såklart, lämna in kläder i det skick du önskar hämta ut! Du som har biljetter kvar från tidigare år är välkommen att använda dem igen. Kläder som blir kvar skänker vi vidare. Vill du dela med dig av din tid, kunskap och idéer? Kontakta gärna ordförande Marie Nordmark på 070-9543456.

Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval märker också textilier (både nyproduktion, second hand och re-design). Vi bearbetar också klädföretagen att ta ett större ansvar för kläderna som de säljer. Du kan vara med och påverka klädföretagen att ställa om till mer hållbar produktion genom att köpa och fråga efter miljömärkt.

Så här får du en hållbar garderob;

1. Köp färre och bättre kläder
    Minska antalet nyinköp och köp kläder av bra kvalitet. Köp bara det du behöver och som du verkligen kommer att använda.
  2. Begagnat är bäst för miljön
    Köp second hand och sälj eller skänk det du själv inte använder. Byt kläder med andra, hyr eller låna kläder på ett klädotek.
  3. Miljömärkt påverkar minst
    Välj helst miljömärkta kläder. Om det inte finns, välj kläder av ekologiska eller återvunna fibrer eller plagg som är kontrollerade för hälsofarliga ämnen.
  4. Ta väl hand om dina kläder
    Om du vårdar dina kläder så håller de längre. Vädra ofta. Tvätta i rätt temperatur och inte för ofta. Hängtorka gärna.
  5. Laga kläder
    Laga de plagg som har gått sönder eller sy om till något nytt. För finare kläder kan det vara värt att anlita en skräddare.

Till hösten, kommer temat för miljövänliga veckan (v.40) fortsätta att handla om att inspirera till att ta hand om det vi har; att reparera, dela, göra om och byta prylar – och därmed minska behovet av att köpa nytt.

Vi i Naturskyddsföreningen Sunnerbo vill uppmärksamma och anordna evenemang även kring detta tema, men vi behöver fler som hjälper till. Vill du dela med dig av din tid, kunskap och idéer? Kontakta gärna ordförande Marie Nordmark på 070-9543456.

Vi ser gärna också att våra medlemmar i Markarydsområdet hör av sig.

Välkomna, hoppas att vi hörs och ses!

//Styrelsen för Naturskyddsföreningen Sunnerbo