Aktiviteter

Planen för Naturskyddsföreningen Sunnerbo år 2022 är att följa riksföreningens kampanjer. Inför riksdagsvalet 2022 står vi vid ett vägskäl. Vi kan välja att begränsa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald. Men beslutet måste tas idag – inte i framtiden. Naturskyddsföreningens valkampanj 2022 vill låta politikerna veta att väljarna är redo för konkreta åtgärder och modiga beslut.

Torsdag 3 mars kl. 18.00 var alla medlemmar välkomna på kretsstämma på Ljungby Museum på Gamla torg.

Under året kommer vi att använda oss av materialet Naturfalken – som ett simborgarmärke i artkunskap. Den som vill utmana familj och vänner kan besöka www.naturfalken.se

Håll utkik på mailen, på Facebook-sidan, Facebook-gruppen och här på hemsidan efter uppdateringar.

Lördag 26 mars kl.20.30-21.30. Earth hour. Släck för att uppmärksamma klimatet! WWF.se.

Lördag 23 april kl. 10.00-15.00 föreningsmässa utanför Ljungby Arena. Kom, genomför Naturfalken och skapa ett vildbihotell.

Söndag 24 april. Kretsträff på förmiddagen och länsförbundets årsmöte på eftermiddagen i Möckelsnäs, Älmhult, Linnébygden. Alla medlemmar välkomna, ju fler desto bättre. Anmälan till sveng.nilsson@telia.com senast den 10 april.

Onsdag 27 april. Seminarie om skogen – Södras årliga seminarium. Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande, är inbjuden att samtala om Skogen i framtidens klimat. Enligt inbjudan:

Vi kommer att äta en god bit mat på Hotel Terraza i Ljungby från klockan 17.30.
Därefter börjar seminariet på Kulturhuset Grand i Ljungby, klockan 18.30–21.15.

PROGRAM:
• Skogsskötsel och klövvilt i samspel – fodret i fältskiktet är en viktig pusselbit
Vi kommer att få bekanta oss med Annika Felton, känd forskare och aktuell från TV
som kommer att berätta om sin forskning runt älgen.
• Skogen i framtidens klimat
Samtal mellan Lena Ek, styrelseordförande i Södra och Johanna Sandahl, ordförande
i Naturskyddsföreningen.
Moderator är Gustav Tibblin.

ANMÄLAN: Senast den 18 april till medlemsservice@sodra.com eller telefon 0470-891 00.
Meddela eventuell matallergi.

Först till kvarn gäller då det finns ett begränsat antal platser.

Varmt välkommen!

Lördag 7 maj kl. 11.00-13.00 klädbytardag på biblioteket i Ljungby.

Lördag 14 maj. World Fair Trade Day. En dag att uppmärksamma vikten av rättvis handel.

Söndag 22 maj kl. 15.00. Exkursion i Vedåsa naturreservat i Agunnaryd. Ta gärna med egen fika.

Söndag 7 augusti kl. 15.00. Vi firar ängens dag i Staverhult, tillsammans med Nöttja LRF. Ta gärna med egen fika.

Lördag 17 september. Håll Sverige rent-dagen. Ta med skyddshandskar och soppåsar på promenaden och se hur mycket skräp du får ihop. Mer information finns på hsr.se och www.worldcleanupday.org. Tillsammans gör vi skillnad för djur och natur!

Lördag 17 september kl. 09.00-11.00.Under Håll-Sverige-Rent-Dagen gör vi en utflykt till Södra Ljungas fågeltorn! Vi installerar en ekbänk i Thorvald Dolks minne, en tidigare aktiv och mycket fågelintresserad medlem i föreningen. Krister Wahlström berättar om fåglar som finns i området runt fågeltornet. Och möjlighet att ta Naturfalken – som ett simborgarmärke i artkunskap. Ta gärna med egen fika.

Söndag 16 oktober. Naturskyddsföreningen Kronoberg bjuder in till kretsträff, alla medlemmar välkomna! För mer info och anmälan: https://www.naturskyddsforeningen.se/engagera-dig/kalender/kretstraff-vaxjo-2022-10-16. Ordförande Marie Nordmark kan hjälpa till att samordna samåkning, hör av dig; 0709543456.

Preliminärt! Lördag 29 oktober kl. 11.00-1300. Klädbytardag på biblioteket i Ljungby.

Tisdag 15 november kl. 18.30. Föreläsning om utter- smålands landskapsdjur. https://www.naturskyddsforeningen.se/engagera-dig/kalender/forelasning-om-utter-smalands-landskapsdjur-hovmantorp-2022-11-15/ Anmälan krävs för beställning av lättare förtäring.

I övrigt är det en målsättning för en aktiv krets inom Svenska Naturskyddsföreningen att utifrån omvärldsbevakning reagera men också att belysa viktiga naturskyddsfrågor lokalt och nationellt.

Har du egna förslag och önskemål? Då kan du kontakta någon i styrelsen löpande under hela året.

Varmt välkommen till år 2022 med oss!

Hälsar Styrelsen för Naturskyddsföreningen i Sunnerbo